Urapolkuja Dekotalo-myyjäksi

Taloedustajaksi on monta polkua. Tutustu Dekotalo-myyjien tarinoihin ja kurkista taloedustajan mielenkiintoiseen ja palkitsevaan työhön!

Unelmien toteuttaja

Dekotalo talokirja

Unelmien toteuttaja

”Parasta on se, kun saa esitellä valmiin kodin perheelle, ja he pääsevät kantamaan muuttolaatikoita sisälle. Se on heille toteutunut unelma. Yhdessä on aloitettu mittanauhan kanssa tontilla seisten pakkasessa”, kuvailee Jesse Leed.

Näitä onnenhetkiä hän on saanut kokea useita sen jälkeen kun aloitti Dekotalolla talomyyjänä. ”Olin täysin tyytyväinen työhöni edellisessä paikassa, kun vaimo vihjasi minulle tästä työstä. Homma tuntui heti omalta”, ylioppilastutkinnon ja merkonomin paperit suorittanut Leed kertoo. Hän on aikaisemmin toiminut myyntitehtävissä puhelinoperaattorilla, mutta ollut aina kiinnostunut rakennusalasta. Varsinaista kokemusta alalta löytyy rakennustyömailla tehtyinä kesätöinä ja vuonna 1963 rakennetun puutalon remontoinnista oman perheen kodiksi.

Remontti on vielä hieman kesken, sen verran kiireisenä myyntityö on miehen pitänyt. Hänen vastuualueensa Dekotalolla on kasvanut kokemuksen myötä, ja asiakkaita palvellaan silloin kun heille parhaiten sopii. Usein se tarkoittaa iltoja ja viikonloppuja, ja paljon ajettuja kilometrejä. ”On tärkeää, että perhe on tukena, sillä usein ensimmäisenä täyttyy työkalenteri, sitten tulevat harrastukset ja viimeisenä perheen aikataulut.” Leed toimii vapaa-ajallaan Jyväskylässä erotuomarina jääkiekko-otteluissa, ja pelejä on 2–3 kertaa viikossa. ”Se on hyvää vastapainoa työlle – siinä pää nollautuu täysin!”

Työpäivästä menee paljon aikaa puhelimessa puhumiseen, joten siitä täytyy nauttia. Myös asiakastapaamisilla täytyy olla valmis kohtaamaan erilaisia ihmisiä. ”Tuppisuu ei pärjää, sanavalmis täytyy olla ja ihmistuntemusta niin, että pääsee asiakkaan kanssa samalle aaltopituudelle.”

”Oman aikataulun pystyy itse pitkälti rakentamaan, mutta vastuullisuutta ja omaa aktiivisuutta homma vaatii.” Siihen, että hallitsee projektit kokonaisvaltaisesti, etsii yhteistyökumppaneita asiakkaille, ymmärtää kaavamääräykset, saa tukea lähiesimieheltä ja kollegoilta. Hyvä tuotteistus, helposti sisäistettävä ja ohjeistettava Kotiarkkitehti-suunnittelupalvelu ja budjettilaskuri auttavat myös työssä.

”Jokainen asiakas ja kentältä saatu palaute kouluttaa eli aina oppii uutta. Se onkin yllättänyt, miten erilaista joka päivä on”, Jesse toteaa. ”Voin lämpimästi suositella tällaista työtä kaltaisilleni eteenpäin pyrkiville ihmisille, joilla on unelma asiakasläheisestä työstä. Asiakkaille talon rakentaminen on aina iso prosessi, jossa on ilo olla mukana ja auttamassa”, sanoo Leed, kokoaa esitteet ja suuntaa asiakastapaamiseen.